Інклюзивне навчання
Інклюзивне навчання
Організація інклюзивного навчання
У Вовківській гімназії 2022/2023 н.р.
Інклюзивне навчання у гімназії організовано на виконання Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», керуючись постановами Кабінету Міністрів України від 15.09.2021 № 957 , на виконання наказу Міністерства освіти і науки України від 12.06.2018р. №627, наказу Міністерства освіти і науки України від 08.06.2018р. № 609 «Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в ЗЗСО» та листа Міністерства освіти і науки від 30.08.2021 р. №1/9-436 «Щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 н.р.»
В системі загальної середньої освіти інклюзивне навчання є однією з форм організації освітнього процесу й впроваджується для забезпечення права громадян на здобуття повної загальної середньої освіти з урахуванням індивідуальних здібностей та стану здоров’я. Роботу організовано за нормативно-правовими документами, які є чинними у даній освітній галузі. Наявний пакет документів, який складається з інструктивно-методичних листів, рекомендацій та наказів різних рівнів щодо організації інклюзивної освіти.
Так, інклюзивним навчанням гімназії в І семестрі та ІІ семестрі забезпечено 1 учень :
здобувача освіти 1- класу,
Інклюзивне навчання у гімназії організовано з метою реалізації права дітей з особливими освітніми потребами на освіту за місцем проживання, їх соціалізації та інтеграції в суспільство, залучення батьків до участі в освітньому процесі. Для організації інклюзивного навчання дітей з ООП у навчальному закладі були створені умови для:
- забезпечення безперешкодного доступу до будівель та приміщень закладу дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, зокрема тих, що потребують допомоги;
- забезпечення необхідними навчально-методичними і наочно-дидактичними посібниками та технічними засобами навчання;
- облаштування кабінету (ресурсної кімнати ) для проведення корекційно-розвиткових занять або усамітнення чи необхідність надати індивідуальну допомогу дитині з ООП.
Особливістю освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами є його корекційна спрямованість. На основі робочого навчального плану розроблені індивідуальні навчальні плани для дитини з ООП з урахуванням висновків Інклюзивно - ресурсного центру . Розклад уроків для дитини з особливими освітніми потребами складено з урахуванням індивідуальних особливостей їх навчально-пізнавальної діяльності, динаміки розумової працездатності та з дотриманням санітарно-гігієнічних вимог. Корекційно-розвиткова робота - це комплекс заходів із системного психолого-педагогічного супроводження дітей з особливими освітніми потребами у процесі навчання, що спрямований на корекцію порушень шляхом розвитку пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери, мовлення та особистості дитини. Корекційно-розвиткова робота проводиться як корекційно-розвиткові заняття за напрямами відповідно до індивідуальних особливостей учня.
Відповідно до висновків ІРЦ командою супроводу створюється ІПР. В індивідуальній програмі розвитку передбачено ту кількість годин на тиждень для проведення корекційно-розвиткових занять, з урахуванням висновку Інклюзивно - ресурсного центру про комплексну психолого - педагогічну оцінку розвитку дитини.
Особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу забезпечує вчитель на інклюзивному навчанні :
Олійник Василь 1 клас
Педагоги беруть участь у розробленні та виконанні індивідуальних навчальних планів та програм, адаптують навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з ООП.
Всі журнали інклюзивного навчання ведуться ретельно, охайно, згідно з вимогами до ведення шкільної документації. Записи проведено виключно українською мовою. Асистенти вчителя проводять щоденний облік відвідування занять учнем з ООП, ведуть спостереження та роблять записи в щоденнику спостережень. Педагоги проводять тижневий моніторинг дитини.
В журналі планування та обліку робочого часу розроблено річний план роботи та затверджено директором гімназії , передбачено усі види робіт, визначені посадовою інструкцією. Вчителя записують зміст діяльності і терміни виконання, особливості взаємодії з класним керівником, вчителем інклюзивного класу та розподіл функцій між педагогами. План містить такі розділи: організаційна та навчальна робота, робота з батьками, методична та самоосвітня робота, співпраця з іншими фахівцями, консультаційна та просвітницька діяльність, робота з документацією, участь у проведенні масових заходів.
Вчителі спостерігають за розвитком учня з ООП та записують назву предмету та тему уроку. Результати спостережень на уроці, а саме: поведінку, навчальну діяльність, взаємодію з вчителем , відображає відмічаючи один з підпунктів даних пунктів. В «примітці» розписуються спостереження, які не входять до перерахованих пунктів, за потребою проводиться облік консультацій для батьків.
Наприкінці кожного тижня вчителі в графі «результативність» прописують успіхи, які зробила дитина в навчанні, адаптації, соціалізації та складнощі, з якими вона зіткнулась. В графі «спостереження», вчителі відмічають, як дитина спілкувалась з однокласниками, з вчителями, чи сформувались навички самообслуговування і чи потрібна була допомога або ж підтримка при виконанні завдання.
Під час канікулярного періоду асистент вчителя займається самоосвітою та підбором нових матеріалів для роботи з дитиною. Внизу таблиці, відповідальна особа за інклюзивне навчання в закладі освіти підтверджує це власним підписом.
Під час дистанційного навчання ,вчителі- предметники створюють посилання на Google Meet та співпрацюють індивідуально (за потребою) або в спільноті класу в онлайн режимі . Підтвердженням є скріншот фото та контроль з боку адміністрації, яка може зайти на урок за посиланнями Google Meet і спостерігати за роботою педагогів та дітей.
Зусилля вчителів були направлені на адаптацію навчальних матеріалів з урахуванням індивідуальних особливостей учня, залучення учня до різних видів навчальної діяльності на уроках. Особливо дієвою і корисною для дітей з ООП є індивідуальна робота з учнями, яка була направлена на допомогу у виконанні навчальних завдань, закріпленню конкретних умінь і навичок, додаткове пояснення тем з предметів, які не були належним чином засвоєні. Вчителі надають консультації батькам учня з особливими освітніми потребами для успішної взаємодії та впровадження педагогіки партнерства гімназії та сім`ї.
Заведені журнали корекційно - розвиткових занять на дитину з ООП. Є календарне планування та перспективний план корекційно - розвиткових занять. Складено розклад таких уроків для учня, погоджений з батьками. Заповнені всі розділи журналів учня, що знаходяться на інклюзивній формі навчання, ведеться облік відвідування корекційно - розвиткових занять, моніторинг стану розвитку учня, взаємодія з батьками. Для успішної взаємодії та розвитку дитини прописується адреса та контактний телефон батьків. Також відзначаються досягнення учня та рекомендації вчителя для вдосконалення здобутих навичок протягом півріччя . Записи у журналах ведуться правильно, охайно. Зміст записів у журналах відповідає вимогам до ведення документації . Вчителі разом з командою супроводу дитини ведуть протоколи засідання (2-3 за потребою) консультаційно - педагогічної групи з питань інклюзивної освіти. Контроль журналів інклюзивного навчання проведено двічі в першому семестрі заступником директора з НВР.
Для здобувача освіти 1 класу оцінювання проводилось вербально, відповідно до наказів МОНУ про формувальне оцінювання.
Індивідуальна програма розвитку дитини була розроблена спільно з батьками учнів, здійснюється відповідний психолого-педагогічний супровід. Залучення батьків до написання програми забезпечило їх інформування про потенційні можливості дитини, динаміку її розвитку та врегулювало низку суперечливих питань, які могли виникати між батьками та педагогами в освітньому процесі. Психолого-педагогічна допомога, що надається під час проведення корекційно-розвиткових занять проводиться працівниками ІРЦ .Навчальні предмети розроблені за потенційними можливостями учня.
Адміністрація закладу інформує батьків щодо особливостей інклюзивного навчання, цілей та завдань, переваг інклюзії для всіх суб'єктів освітнього процесу. Батькам надаються вичерпні роз'яснення щодо врахування особливостей розвитку їхньої дитини. Це сприяє формуванню батьківської компетентності під час обговорення питань, що виникають унаслідок спілкування та групової взаємодії в дитячих спільнотах. Поінформованість батьків сприяє формуванню інклюзивних цінностей, що забезпечує дружню й позитивну атмосферу, сприятливу для всіх дітей. При розподілі годин між навчальними предметами було враховано індивідуальні фізичні, психологічні особливості дитини та побажання батьків.